Osnovna dejavnost
Osnovno poslanstvo domov je izvajanje institucionalnega varstva za starejše. Institucionalno varstvo starejših je namenjeno odpravljanju osebnih stisk in težav starejših od 65 let in drugih oseb, ki zaradi bolezni, starosti ali drugih razlogov ne morejo živeti doma. Domovi tako nadomeščajo ali dopolnjujejo funkcije doma in lastne družine z nudenjem bivanja, organizirane prehrane, varstva in zdravstvenega varstva. Konec leta 2022 je bilo v Sloveniji na voljo 21.723 mest v 59 javnih zavodih in 46 izvajalcih s koncesijo. Od tega je v:
- javnih domovih za starejše 13.382 mest,
- zasebnih domovih za starejše 6.043 mest,
- posebnih zavodih za odrasle 2.298 mest.
Do storitev v domu so upravičeni državljani Republike Slovenije s stalnim prebivališčem v Republiki Sloveniji in tujci z dovoljenjem za stalno bivanje. Sprejem, premestitev oziroma odpust iz doma poteka v soglasju z oskrbovanci ali njihovimi zastopniki in domovi. Ob sprejemu v oskrbo stanovalec ali njegov zastopnik in dom skleneta dogovor, v katerem določita obseg in vrsto storitev oskrbe ter posebnosti pri izvajanju le-te. Storitve oskrbe plačujejo stanovalci sami ali s pomočjo svojcev ali drugih zavezancev in občin. Zdravstvene storitve v domovih stanovalcem zagotavlja obvezno zdravstveno zavarovanje. Cene oskrbe so oblikovane na podlagi Pravilnika o metodologiji za oblikovanje cen socialnovarstvenih storitev, sprejme jih svet zavoda, soglasje k njim pa da resorno ministrstvo. Cena oskrbnega dne je odvisna od: Povezava do cen v domovih za starejše: KLIK Če je oseba napotena na bolnišnično zdravljenje, je napovedano odsotna ali napotena na zdraviliško zdravljenje, se cena oskrbnega dne zniža le za strošek prehrane. Stanovalci in njihovi svojci oziroma drugi zavezanci lahko zaprosijo za oprostitev plačila storitve institucionalnega varstva, vlogo za to pa pri pristojnem centru za socialno delo odda vsak zavezanec posebej. Center za socialno delo izda odločbo o višini oprostitve plačila. Pri Zavodu za pokojninsko in invalidsko zavarovanje lahko stanovalci oddajo tudi vlogo za pridobitev dodatka za pomoč in postrežbo. Navedene kategorije oskrbe v domu se razlikujejo glede na zdravstveno stanje in posledično potrebo po pomoči in nadzoru: Osnovne storitve, ki jih morajo domovi zagotavljati, obsegajo: Vse storitve v okviru osnovne dejavnosti so standardizirane. Odstopanja od standarda so dopustna navzgor zaradi boljših (nadstandardnih) bivalnih pogojev, odstopanja navzdol pa zaradi bivalnih pogojev, ki so nižji od standardnih. Omenjena odstopanja vplivajo na višino cene oskrbe. Dodatne dejavnosti domov lahko obsegajo: Cene storitev teh dejavnosti določajo organi upravljanja domov. Domovi lahko skladno z Zakonom o zavodih opravljajo tudi gospodarsko dejavnost, pridobljena sredstva pa namenjajo za izboljševanje pogojev za izvajanje svoje osnovne dejavnosti. Nadzor dejavnosti institucionalnega varstva starejših opravljajo: Domovi morajo imeti zagotovljeno tudi notranjo in zunanjo revizijo poslovanja. Kje se pritožiti? Skupnost socialnih zavodov ne opravlja funkcij upravljanja in nadzora domov. V primeru nezadovoljstva z delom ali s storitvijo se stanovalci ali svojci lahko obrnejo na strokovnega delavca v domu. Če se nesporazuma z razgovorom ne odpravi, se stanovalci ali svojci lahko pritožijo vodstvu doma. Če takšno postopanje ne prinese želenih rezultatov, lahko stanovalci in svojci izkoristijo formalne pritožbene poti. Postopanje v primeru pritožbe je objavljeno na dostopnem in vidnem mestu v domu, navadno na oglasnih deskah. Formalne pritožbene poti so odvisne od tega, ali gre za težavo v zvezi s socialno dejavnostjo (oskrba, socialna oskrba) ali z zdravstveno dejavnostjo (zdravstvena nega in rehabilitacija). Nezadovoljstvo z izvajanjem socialnovarstvenih storitev: Nezadovoljstvo z izvajanjem zdravstvenih storitev:Kdo je upravičen do storitev?
Plačilo storitev?
Povezava do povprečnih cen: KLIK
Povezava do Skupnih osnov dogovora za izvajanje programa: KLIKKategorije oskrbe
a. za osebe, ki potrebujejo neposredno osebno pomoč za opravljanje vseh osnovnih življenjskih potreb,
b. za najtežje prizadete osebe,
Storitve v domovih
Nadzor in pritožbene poti